top of page

Udvikling af nye

tv-programmer

Fundraising

EFFEKTIV UNDERVISNING

NYE KONKRETE VÆRKTØJER TIL

Journalister, Iværksættere, Projektmagere, Tv-tilrettelæggere, Reklamefolk, Sælgere, Selvstændige, Kunstnere, Redaktører, Udviklere ... og mange flere.

Roald_Bergmann_Kreativ_På_Kommando.png
Roald Bergmann Udvikling Af Nye TV Progr
Roald Bergmann Fundraising.png
Roald Bergmann Den Perfekte Pressemeddel

Mine undervisningskurser er altid baseret på omfattende personlig og faglig erfaring og inkluderer konkrete eksempler fra virkeligheden, praktiske øvelser og inspirerende værktøjer som nemt kan implementeres i det daglige arbejde. Jeg tilbyder to typer af undervisning:

DEN INTENSIVE

2 - 5 timers lynkursus med gennemgang af de fagspecifikke metoder og teorier som kan hurtigt og let kan konverteres til et konkret arbejdsmiljø.

DEN GRUNDIGE

1 - 3 dage som praksisorienteret undervisningskursus med inspiration, øvelser og ekstra grundighed for fagfolk med et ønske om mere kreativitet ved hjælp af mere effektfulde redskaber.

 

Kurserne skræddersyes til det enkelte behov og kan justeres i indhold og form til at imødekomme specifikke ønsker.

Læs mere under hver enkelt kursuspakke.

DSC03366.JPG

TIL BEDRE RESULTATER

KNOWHOW

Krea på kommando
Roald_Bergmann_Kreativ_På_Kommando.png

KREATIV PÅ KOMMANDO

Når kreativitet er dit arbejde, skal du kunne levere det nårsomhelst. Men hvordan bliver kreativitet til et håndværk, du kan sætte på formel? Og hvordan kan du i dit daglige fag blive konstant kreativ helt uden inspiration som motorolie?

Vores hjerner arbejder ofte ganske intuitivt og ubevidst, når den kommer op med kreative idéer. Men processen er forholdsvis mekanisk og kan analyseres, effektiviseres og puttes på formel. 

I dette kursus opdager du den skabelon som kan hackes til at føde kreative retninger og tanker på kommando - selv når du er mest uinspireret og træt i hovedet.

Teori, konkrete referencer og lavpraktiske øvelser (både alene og i teamwork) sammensættes for at forsyne dig med redskaber som kan udnyttes og benyttes i dit daglige arbejde uanset om du er journalist, kunstner, iværlsætter, tv-tilrettelægger, vært, redaktør, grafiker, podcast-producer eller hvilket som helst andet kreativt væsen.

Jeg har selv arbejdet som professionel kreativ i over 20 år indenfor kunst, reklame, tv, events, bøger m.m. Læs mere om mig og min baggrund HER.

EMNER:

Kreativitet, idéer, effektivitet, idéudvikling, kunstner, medier, iværksætteri, inspiration, projektstyring, faglige redskaber

OMFANG: 

Den Intensive: 2 - 5 timer.

Den Grundige: 1+ dag(e).

TILFREDSE KUNDER:

Kort- & Dokumentarfilmskolen

Iværksætterne

Projektmagerne

tv-udvikling
Roald Bergmann Udvikling Af Nye TV Progr

UDVIKLING AF NYE

TV-PROGRAMMER

Det næste nye succesfulde tv-program kan komme fra dig. men at gå fra en god strøtanke til en færdig idé, som kan konverteres til et tv-format, er en lang og kompliceret proces. Dette kursus viser dig vejen.

I over 10 år har jeg lavet tv og har stået bag opfindelsen og udviklingen af en lang række programserier til DR's og TV 2's kanaler (se hvilke HER). I dette kursus gennemgår jeg nogle af de vigtigste tandhjul i den komplicerede maskine der forvandler en løs idé til et gennemarbejdet og pitchklart tv-format.

Uanset om det gælder præmis, kundekendskab, mission, cast, dramaturgi, greb, søljer, why, payoff, vinkel, promo, præsentation eller produktionsomstændigheder, så er tilgangen til professionel tv-udvikling analytisk og grundig.

På dette kursus vil du både få et kig ind i virkelighedens tv-værksted og samtidig prøve kræfter med praktiske øvelser og få kendskab til effektive teorier og modeller som alt sammen vil klæde dig på, til at kunne skabe dit eget nye tv-koncept.

EMNER:

Tv, udvikling, idégenerering, formatisering, konceptualisering, medieproduktion, indholdsskabelse. 

OMFANG: 

Den Intensive: 2 - 5 timer.

Den Grundige: 1+ dag(e).

TILFREDSE KUNDER:

DR1, DR 2, DR 3, DR K

TV 2, TV 2 Play, TV 2 ZULU

Pineapple Entertainment

Nordisk Film Tv

Projektmagerne

Pipeline Production

Dokumentarkompagniet

Danmarks Underholdningsorkester

Iværksætterne

Journalistforbundet

Pressemddelelse
Roald Bergmann Den Perfekte Pressemeddel

DEN PERFEKTE PRESSEMEDDELELSE

Over 90% af alle pressemeddelelser bliver nærmest ikke læst. Allerede efter overskriften lægger modtageren den til side og glemmer alt om din historie eller dit projekt. Lær at skrive en pressemeddelelse som ikke kan ignoreres.

Det er en ganske særlig disciplin at skrive en effektiv pressemeddelelse. Det kræver både opfindsomhed, skarphed, sælgeregenskaber og et indgående kendskab til modtagerens behov.

På dette kursus lærere du, at skræddersy din pressemeddelelse (og pressemeddelelser generelt) til dine modtagere, så din historie kan komme gennem nåleøjet og ud i verden.

Jeg har gennem mit virke som både iværksætter og sælger skrevet mange hundrede pressemeddelelser. Og i mit tidligere arbejde på blandt andet Go'morgen & Go'aften Danmark på TV 2 har jeg også siddet på den anden side af bordet og læst tusindvis af indsendte pressemeddelelser og ved, hvad der vækker opsigt og hvad der ryger direkte i affaldskurven.

Kurset gennemgår både teori og praksis bag en effektiv pressemeddelelser samt eksempler på fejlslagne og succesfulde pressemeddelelser. Vi laver også "redaktør-øvelsen", hvor du selv får lov at opleve, hvordan modtageren læser din pressemeddelelse.

EMNER:

PR, presse, kommunikation, salg, historier, omtale, retorik, medier, journalistik.

OMFANG: 

Den Intensive: 2 - 5 timer.

Den Grundige: 1+ dag(e).

TILFREDSE KUNDER:

Iværksætterne

Projektmagerne

Fundraising
Roald Bergmann Fundraising.png

FUNDRAISING

Hvordan finder du midler til at realisere dit projekt? uanset om der er tale om iværksætteri, kunst, arbejde eller et sandt passions-projekt, så er det essentielt at have en køreklar plan for at sikre dig finansiering.

Økonomi er ikke altid det mest spændende at beskæftige sig med, hvis du er en kreativ eller kunstnerisk person med et projekt, du ønsker at søsætte. Men uden penge, duer helten (ofte) ikke. 

Dette kursus leverer den afgørende brik i processen fra idé til virkelighed. Kurset giver både et generelt overblik over diverse finansieringsmuligheder hos både private aktører, offentlige puljer, fonde, fonde legater og kommercielle partnerskaber. Derudover vil vi både i teori og praksis gennemgå metodikken i at søge og få støtte. Ansøgningsformuleringer, forventningsafstemninger frister, krav, budgetter, samarbejdspartnere, hensigtserklæringer og muligheder/begrænsninger er alle elementer som dette kursus klæder dig på til at kunne håndtere.

I mit eget liv som iværksætter og projektmager har jeg selv masser erfaring med fundraising fra både ministerier, kommuner, fonde, legater, det private erhvervsliv m.fl.

EMNER:

Økonomi, projektstyring, fundraising, penge, realisering, iværksætteri, administration, ansøgninger.

OMFANG: 

Den Intensive: 2 - 5 timer.

Den Grundige: 1+ dag(e).

TILFREDSE KUNDER:

Iværksætterne

FLERE KURSER

INDHOLD TIL STREAMING

Lær at skabe video, kampagner, reklamer, tv, serier og andet content til en forbrugerskare som vil have dit indhold On Demand, og lær hvordan du sikrer, at bliver hængende i stedet for at klikke videre til noget andet.

EKSPERIMENTER PÅ TV

Der har aldrig være større efterspørgsel på fascinerende eksperimenter på tv end lige netop nu. Få styr på, hvordan det perfekte eksperiment strikkes effektivt sammen og hvordan du sikrer et "splash", overraskende payoff, dynamisk fremdrift, sand berettigelse og alle de andre ingredienser som hjælper med at gøre din tv-idé til virkelighed.

DEN STÆRKE CASE

Når du skal bruge ægte mennesker i din historie, særligt på tv, skal du udvælge vedkommende med omhu. Lær hvordan din case holder til din fortælling og sikrer en god dramaturgi. Få styr på case-præmissen, missionen, udviklingen, payoff og publikumseffekten.

FÅ UDGIVET DIN BOG

Der er lang vej fra, at din bog-idé rumsterer i dit hovede til at det trykte eksemplar står på boghandlerens hylder. Lær at planlægge, styre og afvikle processen fra tanke til produkt. Både når det gælder udarbejdelse af en synopsis, kapiteloversigt, treatment og pitch, men også forlags-forhandling, kontraktindgåelse, redigering, produktion, aflevering og rettigheder.

bottom of page